Bedrijfswaardering

De Waarde van Jouw Bedrijf Bepalen

Zodra je speelt met de gedachte je bedrijf te verkopen wordt die ene vraag opeens heel actueel. Wat is mijn bedrijf waard? Dat lijkt een simpele vraag met een simpel antwoord, maar bedrijfswaardering werkt anders dan de taxatie van bijvoorbeeld onroerend goed. De waarde van je bedrijf ligt in de toekomst besloten, vandaar dat we een heldere analyse zullen maken op het toekomstperspectief van de onderneming. Bedrijfsoverdracht gaat ook zelden over geld alleen. Aandelenwaarde, commitment management, voorwaarden en emotie spelen een rol. Want wat zijn de waarborgen voor een goede toekomst voor je bedrijf en je personeel, zowel jou als de koper waard?

Wij kunnen je helpen met het uitvoeren van een bedrijfswaardering, welke wij vervolgens zullen duiden. Juist omdat bedrijfswaardering geen gesneden koek is, is een professionele begeleiding hierbij van belang. Door onze jarenlange ervaring in het begeleiden van aan- en verkooptrajecten beschikken wij over uitgebreide expertise op het gebied van bedrijfs-waardering. Wij kennen bovendien de Nederlandse MKB overnamesector als geen ander, waardoor we de juiste mix van techniek en marktkennis toepassen. De uitkomsten van onze bedrijfswaardering geven jou inzicht en richting. Gezamenlijk bepalen we vervolgens de gewenste stappen richting de verkoop of een gerichte aanpak in de verdere waardeontwikkeling van jouw bedrijf.

Meer weten?

Ontvang onze whitepaper voor inzicht in het proces, voordelen voor jou als ondernemer en een praktisch rekenvoorbeeld. Klaar om meer te leren over bedrijfswaardering?

Download onze whitepaper

Bedrijfswaarde vergroten?

Wat de huidige waarde van jouw bedrijf momenteel ook is, groei is het doel. Groei in termen van klanten en medewerkers. Groei in termen van omzet en bedrijfsresultaat. En in het verlengde hiervan als het goed is groei van de aandelenwaarde.

De waardering geeft een goed beeld waar je nu als bedrijf staat. Tevens geeft het een doorkijkje naar de toekomst op basis van prognoses. Hieruit komen waardrijvers naar voren die belangrijk zijn voor het functioneren en voortbestaan van de onderneming. Door hier actief op te sturen kunnen we gezamenlijk de waarde van de onderneming (versneld) optimaliseren. Een onderneming bestaat overigens niet alleen uit financiële waarden maar ook uit je personeel, leveranciers, processen etc. 

Wij fixeren ons dus niet alleen op bedrijfsoverdracht als moment om een waardering uit te voeren. Integendeel; juist het toekomst- perspectief maakt of breekt de waarde van je bedrijf. Om die reden houden wij ons actief bezig met het gezamenlijk met ondernemers ontwikkelen van dat perspectief. Aangezien de toekomst van een bedrijf fundamenteel is voor de uitkomst van de waardebepaling richten wij ons in al onze dienstverlening expliciet op Toekomstklaar Ondernemen. Door op elk moment in je bedrijfsontwikkeling zoveel mogelijk waarborgen voor de toekomst in te bouwen, kunnen we de waarde van je bedrijf positief beïnvloeden.

Bedrijfswaardering
op hoofdlijnen

Een bedrijfswaardering is veel meer dan alleen het invullen van een model. Waarderen is beargumenteren. Of je nu je bedrijf verkoopt of een bedrijf aankoopt, het begint met de juiste waardering. Weten wat voor jou nu de échte waarde van de onderneming maakt, het maakt je sterk in de onderhandelingen bij zowel aan- als verkoop. 

Bij een aankoop helpt het je om een goed gefundeerde bieding te formuleren, of juist om de toegevoegde waarde of beoogde synergiën inzichtelijk te maken. Terwijl je bij verkoop kijkt wat de verbeterpunten of gevoeligheden van de onderneming zijn, en hoe een koper hier mogelijk naar kijkt. Ook geeft het je direct concrete actiepunten voor als je niet verkoopt maar het bedrijf nog zelf voortzet. Er wordt gekeken naar marktontwikkelingen in de branche, is er nog voldoende ruimte voor groei, welke investeringen dienen te worden gedaan in zowel bedrijfsmiddelen als in de organisatie en ga zo maar door.

Bij de aanvang van een waardering vragen wij dus een reeks documenten op die ons het nodig inzicht geeft, daarnaast stellen wij veel vragen. Vanuit deze informatie stellen wij een eerste waardering op welke wij met jou bespreken. Daarna zoomen we in op essentiële onderdelen en komen we tot een (indicatief) waardeoordeel. Er wordt onder andere Discounted Cashflow waardering opgesteld, waarvan de uitkomsten in een uitgebreid informatiememorandum gepresenteerd worden. Dit memorandum geeft een compleet beeld van het verleden, heden en toekomst en kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Naast de toekomstprognose dienen de specifieke risico’s hierin inzichtelijk worden gemaakt. Zo maar enkele essentiële aandachtspunten voor een waardering. Onze ervaring leert dan ook dit niet te onderschatten.

Weet jij wat jouw
bedrijf waard is?

Vraag nu je waarde-indicatie aan

Benieuwd naar je huidige bedrijfswaarde? Laat onderstaand je gegevens achter dan neemt één van onze adviseurs spoedig contact met je op.

Onze diensten

Ondernemende adviseurs voor ondernemend MKB

Solliciteer direct