Verkoopbegeleiding

Elke ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met bedrijfsoverdracht; hetzij via opvolging, verkoop, samenwerking of fusie. Het verkopen van uw bedrijf is een ontzettend dynamisch en spannend traject, vandaar dat wij er ons vak van hebben gemaakt. 

Het verkopen van je bedrijf is een ontzettend dynamisch en spannend traject, maar voor veel ondernemers is het juist onbekend terrein en bepaald geen dagelijks werk, waarbij de belangen ook nog eens groot zijn. Door de vele specifieke vragen die er bij een dergelijke transactie naar voren komen, worden veel ondernemers simpelweg door het proces overvallen.

Een goede begeleiding bij bedrijfsverkoop is dus belangrijk omdat het proces complex en intensief kan zijn. De verkoop van een bedrijf is vaak een eenmalige gebeurtenis in het leven van een ondernemer en het is daarom belangrijk om deze goed voor te bereiden en te laten begeleiden door professionals. Een goede begeleiding kan ervoor zorgen dat de transactie vlot en soepel verloopt en jij als eigenaar een goede prijs krijgt voor je bedrijf.

Vandaar dat wij je gedurende dit traject van A tot Z bijstaan, om je zowel op de inhoud als in termen van procesbegeleiding te ondersteunen. Die ondersteuning begint bij de strategische uitgangspunten, maar is daarnaast ook heel praktisch. We staan je inhoudelijk bij met onze ervaring en expertise, maar daarnaast ondersteunen we je door de leiding te nemen in het proces en deze strak te coördineren.  

Sinds 1991 hebben wij ruim 300 verkooptransacties begeleidt Dutch Dream Group ondersteunt en ontzorgt ondernemers die hun bedrijf willen verkopen en met een gerust hart willen overdragen aan de juiste koper. Een cruciaal element hierin is uiteraard het tot stand brengen van de juist match. Door ons grote netwerk en in-house searchteam zijn we in staat de juiste koper te vinden voor jouw bedrijf; of dit nu een bevlogen  ondernemer, strategische koper of een betrouwbare investeerder is.

Het verkoopproces kent verschillende fasen, elk met een eigen dynamiek en zeer specifieke vragen en focuspunten. Wij nemen je graag op hoofdlijnen meer door het proces en inventariseren samen hoe onze aanpak voor jouw bedrijfsverkoop zou kunnen werken.   

Meer weten?

Ontvang onze whitepaper voor de uitgangspunten van een geslaagde bedrijfsverkoop, inzicht in het verkoopproces en de voordelen van een tijdige voorbereiding. 

Download onze Whitepaper

Het verkoopproces
op hoofdlijnen

Een soepele en succesvolle overname vergt voorbereiding en deze kan grotendeels getroffen worden voordat er concrete plannen zijn om de onderneming te verkopen. Het is daarom belangrijk om al tijdig rekening te houden met de verkoop van jouw bedrijf. Afhankelijk van welke horizon we hebben adviseren we op strategisch vlak, voor een optimaal resultaat en overdraagbaarheid.

Het startpunt van het daadwerkelijke verkooptraject is niet het vinden van een potentiële koper, maar begint ook bij je eigen bedrijf. Het is van belang om de uitgangspunten van de beoogde transactie vooraf helder te formuleren, de verkoopstrategie. Zo kom je tijdens of na het verkoopproces niet voor vervelende verrassingen te staan. Samen brengen we in kaart wat jouw motivaties en specifieke doelstellingen zijn. Waarbij tevens een eerste inschatting van de haalbaarheid wordt gemaakt. Werken vervolgens de propositie uit in diverse documenten (waardering, verkoopmemorandum, teaser).

Vervolgens gaan we de zoekfase in, waarin we een groot netwerk en een scala aan on- en offline tools tot onze beschikking hebben. Matches komen meestal namelijk niet toevallig tot stand, dus werken we hier actief aan op basis van een helder zoekprofiel. Vervolgens krijgen we waarschijnlijk te maken met verschillende potentiële kopers, met verschillende koopmotieven. Deze motieven kunnen op zeer verschillende wijze raken aan het belang dat jij hecht aan de toekomst met het bedrijf en haar medewerkers. Het is dus niet de kunst om een koper te vinden, maar om de juiste koper te vinden. Hierin kunnen wij het verschil maken.

Na het tot stand brengen van een match zal onderhandeld moeten over financiële, juridische en fiscale aspecten van de transactie. Tijdens deze onderhandelingen is het als ondernemer prettig om enige afstand te bewaren en een professional aan jouw kant van de tafel te hebben met kennis van zaken. Wellicht zijn er meerdere potentiële kopers, het gelijktijdig onderhandelen met meerdere partijen kan echter lastig zijn. Wij coördineren het onderhandelings-proces, anticiperen op nieuwe ontwikkelingen waarbij we korte lijnen houden tot jou als verkoper. 

De verkoop is pas definitief wanneer de handtekeningen onder de koopovereenkomst zijn gezet. Wij zorgen ervoor dat alles tot op het laatste moment zorgvuldig verloopt. Van de coördinatie van het boekenonderzoek (due diligence) tot de uitwerking dan wel beoordeling van de transactiedocumentatie door onze huisjurist. 

Wat is voor jou van belang?

Zoals gezegd is tijdig beginnen met de beoogde verkoop een pré, ‘verkoopklaar maken’ is daarom ons adagium. Hiermee bent u lastige vragen in een verkooptransactie voor, wat rust geeft en het proces bovendien aanzienlijk versnelt. Er zit zodoende geen onnodige druk op de ketel als overzicht en koelte geboden is. Daarnaast heeft het doorgaans een ordenend effect op de organisatie waardoor het de operationele resultaten vaak ten goede komt. Het is evident dat een goed voorbereide verkoop door de bank genomen tot een hogere verkoopprijs leidt.

Maar zoals ondernemen meer is dan geld verdienen alleen, is verkopen ook meer als de hoogste koopsom bedingen. Wat is de kopende partij bijvoorbeeld van plan met jouw bedrijf? Wat gebeurt er met het bedrijfspand en het personeel? En verwacht de koper na de transactie nog in enige vorm betrokkenheid van jou?

Het inventariseren van jouw verkoopmotieven, uitgangspunten en  doelstellingen geeft ons veel informatie over hoe jouw bedrijf als verkooppropositie te positioneren. We ontdekken dit graag samen met jou en je eventuele medeaandeelhouder in de voorbereiding. 

Interesse in verkoopbegeleiding?

Het verkopen van je bedrijf begint met een goede voorbereiding. Die bestaat uit een bedrijfswaardering en het opstellen van een informatiememorandum. Dit informatiememorandum is een eerste belangrijke stap in het vinden van de juiste koper voor je bedrijf. Je zet hierin de structuur en kerncijfers van je bedrijf uiteen, maar ook je visie. De reden voor verkoop, je verwachtingen van een koper en de kansen die je signaleert voor de toekomst. Een kansrijke ontwikkelrichting bijvoorbeeld.

Behalve feitelijke informatie, bevat een informatiememorandum je visie op de toekomst van het bedrijf. Maar ook de sterke en zwakke punten. Zwakke punten van de onderneming zijn mogelijk de sterke punten van de koper. Zo vormen we gezamenlijk een beeld van wie de koper zou kunnen zijn.

Neem vrijblijvend contact op

Onze diensten

Ondernemende adviseurs voor ondernemend MKB

Solliciteer direct